Rádi byste věděli, jak správně vypracovat úlohy v CERMAT didaktickém testu z českého jazyka a literatury? Stále se vám nedaří porozumět některým cvičením? Nebo si nejste jistí, jak hledat gramatické a pravopisné chyby, a potřebujete řešení, jak na to? Pojďte se podívat na strategie, jak pracovat s jednotlivými úlohami a co vše vám může pomoci při práci s CERMAT didaktickým testem!
Co je katalog požadavků a kde ho najdu?
Ačkoliv to většina studentů nerada slyší, maturitní zkoušky se pomalu, ale jistě blíží. Abyste úspěšně a bez stresu maturitní zkoušku zvládli, je třeba nejen trénovat testy nanečisto, ale také se seznámit s katalogem požadavků.
Nejčastější typy úloh v CERMAT didaktickém testu
Podle katalogu požadavků je didaktický test složen z několika dovedností, největší zastoupení (orientačně 25–30 %) má však skladba věty a tvarosloví. Naopak z nejmenší části (orientačně 10–20 %) jsou v testu zastoupeny úlohy na znalost pravidel českého pravopisu a literární teorii a historii.
CERMAT katalog však obsahuje ještě jeden důležitý požadavek, a to porozumění celému textu a zároveň jeho částem (orientačně 20–30 %).
Všechny tyto úlohy se v testu objevují buď formou uzavřených odpovědí, které mají pouze jednu správnou odpověď, nebo naopak formou otevřených odpovědí, kde může být správných odpovědí více.
Tvarosloví a skladba věty: Nejčastější chyby a na co se připravit
Skladba věty a tvarosloví má, jak jsme již zmínili, procentuálně největší zastoupení v CERMAT didaktickém testu. Velmi často se jedná o úlohy s určováním větných členů a slovních druhů.
Velmi častou úlohou je také rozpoznat souvětí od věty jednoduché, nebo věty spočítat a rozeznat větu hlavní od vedlejší. Ačkoliv se to nezdá, ze začátku studenti v těchto úlohách chybují nejvíce, jelikož zapomenou na základní pravidlo, že nepočítáme věty podle čárek, ale počtu přísudků.
V návaznosti na skladbu věty je pak dobré si připomenout např. rozdíl mezi souvětím souřadným a podřadným, poměry mezi větami hlavními a druhy vedlejších vět, nebo rozdíl mezi větou jednočlennou, dvojčlennou a větným ekvivalentem.
Pro studenty občas bývá zavádějícím cvičením vyhledat tzv. skladební nedostatek. To však jednoduše může znamenat mnoho přeskládaných vět v jednom souvětí, špatně užitý slovní tvar v souvětí, nebo chybu v řazení slov ve větě (takové chyby většinou vznikají ve spěchu). Nezapomeňte si také připomenout, co jsou synonyma a antonyma.
Pravopis a gramatika
V didaktickém testu vás čeká také rozhodování, zda je souvětí zapsané pravopisně správně, či nikoliv, nebo hledání pravopisných chyb v rozsáhlejším textu.
Je velmi pravděpodobné, že se v úlohách objeví chyba v hláskách i, y, ú, ů, ě, je, s, z. Zkuste se proto zaměřit na shodu podmětu a přísudku ve větě a vyjmenovaná slova. Připomeňte si také, kdy se užívají zdvojené hlásky jako n/nn (ochranný = ochránit, ochrana; ale ceník = koncovka – ík), jaká pravidla platí pro užívání předpon a předložek s/z nebo jaké pády užíváme pro mě/mně.
Práce s textem a jeho porozumění: Jak na to?
Porozumění textu představuje nejkomplexnější část, jelikož vyžaduje trénink formou četby a přemýšlení. Velmi často se setkáte s úlohou, která vyžaduje, abyste jednoznačně určili, která informace z textu vyplývá, a která nikoliv.
Cílem takových úloh je, aby student vnímal text pomalu, důkladně a dokázal si jej spojit v širších souvislostech. Proto bývají úlohy schválně formulované tak, že se při rychlém čtení zdají všechna tvrzení správná, ale naopak při důkladném čtení budou některá tvrzení z výchozích textů obsahovat chybu např. v nesprávně užité souvislosti z výchozího textu (viz obrázek pod textem).