Prázdniny nám skončily rychleji, než začaly a s jejich koncem přichází školní rok. Studenti budou muset opět usednout do školních lavic a otevřít učebnice a sešity. Stejně tak tomu mají i Saša s Alexem. I o prázdninách se ledasco naučili a zjistili, že prázdninové učení není žádné mučení. Ale prázdniny končí a jim začínají kroužky, aktivity a k tomu spousta školních povinností.
Alexovi rodiče nechtějí nic zanedbat, proto mu ještě kromě kroužků našli i doučování. Jenže teď nevědí, jak ho zařadit mezi kroužky a jiné aktivity. Máte podobný problém? Také nevíte, jak zařadit doučování mezi kroužky? Na následujících řádcích Vám poradíme.
Potřebujete doučování?
Škola, kroužky, doučování…
Všichni víme, že nástup do školy bývá hektický. Rodiče musejí obstarat nové školní pomůcky, dítě chce tohle a potřebuje zase tamto. Hledání všeho potřebného zabere spoustu času, nejinak je tomu s výběrem toho správného kroužku.
Saša se o prázdninách zamilovala do Světa poznání, Pevnost poznání v Olomouci se jí natolik líbila, že se ji rodiče rozhodli přihlásit hned do několika vědeckých kroužků. Naopak v Alexovi, díky účasti na letním půldenním táboře, vyklíčil zájem o jazyky. Jeho rodiče se proto rozhodli pro individuální výuku. Kromě toho Sašu baví tanec a Alex je nejraději, když si může zajít s kamarády zahrát fotbal. Jenže co s tím? Jak seřadit veškeré aktivity tak, aby Saša s Alexem všechno stíhali a večer neusínali vyčerpaní?
- Protože oba navštěvují stejnou třídu jedné základní školy, vyučování jim začíná v 8 hodin.
- V pondělí a ve středu jim škola končí ve 12:35.
- V úterý a ve čtvrtek končí po šesté vyučovací hodně tedy ve 13:30.
- A aby toho učení neměli v pátek hodně, škola jim končí v 11:40.
Rodiče Sašu přihlásili na tanec, ten bude probíhat dvakrát týdně a to v pondělí a ve středu v 15 hodin. Kromě tance má již zmíněné vědecké kroužky, a to v úterý a ve čtvrtek. Začátek je vždy v 15:30. Alexe přihlásili rodiče na fotbal, ten bude mít třikrát týdně, v pondělí, ve středu a v pátek vždy ve 14 hodin. Všechny kroužky budou vždy trvat 90 minut. Ale kam zařadit individuální výuku jazyka? A co se Sašiným problémem s matematikou?
Individuální časové možnosti
Každý žák má individuální časové možnosti, někdo navštěvuje řadu kroužků a jiných aktivit. Někdo má naopak čas skoro celé odpoledne. Při koordinaci doučování, školy a kroužků je důležité myslet na individuální potřeby dítěte. Saše může stačit jedna hodina doučování týdně, zato rodiče Alexe by chtěli, aby měl týdně minimálně dvě hodinové lekce.
Nejmladší žáci brzy odpoledne
Nejmladším žákům, tedy těm navštěvujícím první stupeň základní školy, často stačí hodina doučování. Tito žáci mají často největší množství kroužků a aktivit. Pokud bychom měli vybrat ideální čas pro doučování, byla by jím určitě doba mezi školou a kroužky. Tedy od 13 do 15 hodin. Hned „po škole“ se žák doučí, co ve škole nestihl, udělá si úkoly a připraví se na další den. Poté už má čas na kroužek a večer může rodičům na otázku, Jak ses měl?, odpovědět, skvěle.
Starší žáci v den, kdy mají nejméně povinností
S tím, jak děti postupují do vyšších ročníků, obvykle odpadá množství kroužků a přibývá školních povinností. A zkombinovat školu s kroužky se stává složitějším. Nejednou se proto stane, že doučování probíhá pozdě odpoledne. Pro tyto žáky je nejlepší naplánovat doučování na den, kdy mají ve škole povinností nejméně, dokáží se tak lépe soustředit a zapamatují si více informací.
Vhodné je také zařadit doučování před sportem nebo jiné aktivitě. Například pokud žák navštěvuje fotbal, jako Alex, naplánovat mu doučování před ním. Důležité je také myslet na typ doučování, které žák potřebuje. Pokud bude mít v pondělí tři hodiny angličtiny a potřebuje doučování z angličtiny, raději se pondělku vyvaruje a zvolte si pro doučování jiný den.
Středoškoláci odpoledne nebo večer
Se středoškolskými studenty je tomu trošku jinak, většinou kroužky nemají nebo se věnují nějaké konkrétní aktivitě. Zato jejich školní rozvrh je plný. Pro studenty středních škol jsou nejlepší odpolední a večerní hodiny. Například při přípravě na maturitu nebo při učení jazyků je nejlepší čas v podvečer. Odpolední ruch utichne a student s lektorem mají čas všechno pomalu a bez vyrušování projít.
Klíčová je volba času doučování
Vraťme se teď na chvíli k Saše s Alexem. S pomocí Školy Populo se jejich rodičům podařilo najít ideální řešení. Podařilo se jim i zohlednit fakt, že oba bude vyzvedávat vždy jeden z rodičů. Potřebují proto, aby doučování probíhalo ve stejnou dobu.
Saše tedy začnou lekce matematiky a Alexovi angličtiny. Pro oba je nejvhodnější čas mezi 13. a 15. hodinou. V úterý tedy pojedou na doučování spolu, lekce začnou ve 14 hodin a potrvají 45 minut. Poté je jeden z rodičů vyzvedne a odveze Sašu do kroužku. Ve čtvrtek bude mít individuální výuku jenom Alex, a to od čtvrt na tři do tří hodin odpoledne.
Správný rozvrh doučování
Každý žák je jiný, potřebuje proto individuální přístup. Stejně je tomu i v případě různých předmětů nebo oborů, které se má žák naučit. Jinak se bude připravovat na zkoušky z jazyka a jinak na matematiku. Důležité je zvolit správný přístup a nepřehltit studenta informacemi. V případě, že potřebuje doučování více předmětů, je nejlepší jej rozvrhnout a nenechávat oba předměty na jeden den.
I tady však existuje výjimka. Pokud se žák připravuje na přijímací zkoušky, často doučování probíhá v jeden den, hodinu matematika a poté hodinu čeština. Žák má tak ucelenou přípravu na zkoušky.
Obdobně je tomu i při studiu jednoho náročnějšího a jednoho méně náročného předmětu. Například němčiny a zeměpisu. Pokud se žák potřebuje doučit například tyto dva předměty, není pro něj doučování, kdy je bude mít za sebou, tak náročné, jako v případě angličtiny a němčiny, které určitě doporučujeme rozdělit.
Kdy vyhledat doučování
Existuje několik důvodů, proč vyhledat doučování. Prvním z nich je naléhavá potřeba studentovi něco vysvětlit. Znáte to, po prázdninách zjistíte, že Vaše dítě něco neumí a naléhavě to umět potřebuje. V takovou chvíli hledáte způsob, jak mezery co nejrychleji zaplnit. Dalším z důvodů jsou přijímačky na střední školy, tady je s přípravou ideální začít hned od září. Neposledním z důvodů je soustavná pomoc lektora. Intenzivní doučování je často pro studenta tou nejlepší volbou. Díky němu si doplní mezery, procvičí si učivo nebo se připraví na test. Lektor mu také může pomáhat s přípravou na přijímací zkoušky nebo s každodenními úkoly.
Autor:
BSc. Nikola Domluvilová