Uvažujete, že začnete svoje dítě učit cizí jazyk ještě před tím, než půjde do školy? Máme pro vás několik rad, jak na to. Výuka cizích jazyků u menších dětí má totiž svá specifika, která není radno podceňovat.
Kdy začít s výukou u dětí
Psychologové se v současné době shodují, že výuka angličtiny nebo jiného cizího jazyka by neměla začít před třetím rokem života dítěte. V tomto období mívá dítě už dostatečně osvojený mateřský jazyk a stačilo aspoň částečně poznat své okolí, takže nebude výukou přetížené. Pomalu se tedy může začít učit další řeč.
Je však třeba upozornit, že u každého dítěte by měl být tento začátek nastavený individuálně. Zatímco některé děti ve třech letech už celkem bez potíží mluví, jiné mohou se řečí ještě zápolit. Specifická je pak situace u bilingvních párů, ve kterých se dítě setkává se dvěma jazyky od narození. To pro něj představuje nemalou zátěž. Výuka ještě další řeči proto není v takovém případě zcela vhodná.
Jaký cizí jazyk pro děti vybrat
Možností na výběr je dnes nepřeberně. Obecně ale můžeme doporučit angličtinu, se kterou se coby se světovým jazykem dítě bude setkávat po celý život a využije ji zcela jistě. Podobně populární jsou také němčina, španělština nebo francouzština. Ty může dítě v budoucnu využít nejen při cestách po Evropě, ale také v mnoha zemích světa.
Problém nepředstavují ani exotičtější jazyky, jako je například čínština. Vzhledem k tomu, že v raném věku se dítě učí zcela od začátku úplně všechno, mu ani takto složitý jazyk nemusí dělat větší problémy. Naopak, zhruba do osmi až deseti let je učení snazší díky tomu, že mozek se stále ještě vyvíjí.
Jak by výuka měla vypadat, aby děti neznechutila
Dítě by nemělo ztratit pozornost
Angličtina pro předškoláky, nebo jakýkoliv jiný jazyk, má samozřejmě svá specifika. Učební bloky by měly být především proti standardu kratší, protože malé děti ztrácí pozornost a unaví se mnohem rychleji. Hodinu a půl dlouhé lekce tedy nic nezmohou. Maximum je standardní vyučovací hodina, tedy 45 minut.
Učte je to, co je zajímá
Výuku u menších dětí lze začít s naprostými základy. Zaměřit se přitom můžeme na to, co je baví a zajímá, tedy především svět kolem nich. Ideální je tedy jednoduchá slovní zásoba, jako jsou druhy ovoce či zeleniny, členové rodiny, předměty kolem nich nebo číslice. Po jejich osvojení lze přistoupit k lehkým větám. Dítě se tak může naučit se představit, říci, kolik má sourozenců nebo třeba jaké má domácí zvíře.
Forma výuky je důležitá
U předškolního dítěte není možné očekávat, že vydrží sedět v lavici a poslouchat lektora. Do výuky se proto musí zapojit. Ideální je si s dětmi například zpívat, nechat je, ať ukazují jednotlivé předměty nebo si s nimi zahrát nějakou hru. Oblíbené je třeba pexeso, při kterém se děti učí slovní zásobu. Zapojit je také možné moderní technologie. Na tabletu mohou například hrát interaktivní hry nebo poslouchat slovíčka.
Chci své dítě naučit cizí jazyk
Je vhodná online nebo offline forma
U předškolních dětí by výuka měla probíhat spíše offline. Přímý kontakt s vyučujícím je totiž v tomto případě velmi důležitý. Dokáže udržet dítěti pozornost, vtáhnout ho do hry a celkově ho do lekce zapojit mnohem lépe, než pouze přes obrazovku.
Výuku online také není třeba zavrhovat. V takovém případě je ale nutné velmi pečlivě vybírat vyučujícího. Pokud je totiž hodina špatně vedená, hrozí nebezpečí, že dítě svou pozornost velmi rychle přesune jinam. Získat ji zpátky je pak velmi složité. V případě opakovaných potíží pak může velká část lekce a vyučování celkem přijít vniveč.
Jak a kde s výukou cizích jazyků u dětí začít
Pokud plánujete vašeho předškoláka začít učit cizí jazyk, pečlivě vybírejte, kam ho na výuku dáte. Důležité je, aby lektor nebo škola měli s výukou menších dětí zkušenosti a věděli, jak k ní přistoupit. Špatným přístupem si totiž takto malé dítě může jazyk, v horším případě učení jako takové, znechutit na dlouhou dobu dopředu.
Chcete svého předškoláka učit angličtinu nebo jiný cizí jazyk? Neváhejte se na nás obrátit, rádi vám ve vašem úsilí pomůžeme. Naši lektoři mají s výukou menších dětí mnoho zkušeností. Vyučující děti do hodin aktivně zapojují, hrají s nimi výukové hry nebo společně například zpívají. Žáci se tak na učení pořád soustředí a nenudí se. Učení je tedy nejen efektivní, ale děti i baví.
Vybírat můžete mezi prezenční i online formou. Obě metody jsou, díky našim zkušenostem a nejmodernějším postupům, stejně kvalitní. Pokud to k nám máte například daleko, díky našemu propracovanému systému výuky to společně zvládneme i s pomocí počítače a webkamery.
