Obecná pravda
Blíží se termín závěrečných písemek vašich ratolestí a vy byste rádi měli kontrolu nad jejich znalostmi a případně jim pomohli? Poradíme vám, jak na to. Nejdůležitější věc je nepodceňovat průběžnou přípravu. Naprosto si uvědomujeme, že to je velmi neoblíbená věta všech žáků a studentů, ale bohužel je to opravdu tak. Závěrečné písemné práce mají za úkol ověřit znalosti posledního pololetí, někdy i celého roku. Takový objem informací je tedy téměř nemožné vstřebat během pár dnů. A my ani tento přístup nedoporučujeme.
Výhodu v přípravě na závěrečné písemky mají ti žáci, kteří se pečlivě připravovali během celého roku. Příprava na konec školního roku je tak pro ně spíše opakováním, kdy se jim již nabyté informace vybavují rychleji. Ve velkém funguje asociace a celkově jde spíš o oživení již známého. Ale nebojte, všechno se dá zvládnout.
Potřebuji doučování
Začít včas je základ
Především je důležité začít s přípravou včas. Ať už se s dětmi učíte vy, rodiče, nebo se děti učí samy, je dobré si přípravu na jednotlivé předměty dobře časově rozvrhnout. Pokud už teď znáte termíny závěrečných písemek, vytvořte si vlastní „písemkový“ kalendář. Zaznamenáte si do něj kdy a ze kterého předmětu budete písemku psát. Díky tomuto kalendáři budete mít přehled a nebudete se stresovat tím, abyste na něco nezapomněli. Stejně tak je dobré si udělat pořádek v učebnicích, sešitech, pracovních listech a dalších poznámkách, které jste za daný rok či půlrok nasbírali, a které vám budou sloužit jako základní zdroj informací. A kdy je s přípravou potřeba začít? To samozřejmě nelze obecně říct, doporučujeme ale věnovat se přípravě na závěrečné písemky alespoň 1 měsíc, během kterého spojíte učení se společným procvičováním.
Určit v jaké látce či předmětu má žák největší mezery se dá nejjednodušeji podle průběžných výsledků během celého školního roku. Známky samozřejmě nejsou jedinou směrodatnou informací, nicméně vám mohou určit problémový předmět či jen určitou látku nebo oblast v daném předmětu. Dalším důležitým faktorem je pocit samotného dítěte. Možná nedokáže říct, která látka mu dělá potíže, ale může mít pocit, že z některých písemek má větší strach, než z těch ostatních. I to může indikovat, že si žák v daném předmětu není jistý a bude raději, když mu pomůžete. Proto radíme si s dětmi promluvit a dát na jejich subjektivní pocity. I to vás může navést správným směrem.
Nebojte se zkusit něco nového
Poté už se můžete přiklonit také k dalším, mnohdy méně obvyklým, alternativám učení. Dle průzkumů vyhovuje každému člověku jiný styl učení. Někdo si lépe pamatuje psané slovo, někdo si látku předříkává nahlas, jiný zase preferuje učení ve skupině, vysvětlování někomu dalšímu nebo komplexní audiovizuální zážitek. A právě to nabízí nejrůznější výuková videa na YouTube. Tam najdete videa od učitelů, lektorů, ale i od nadšených amatérů, kteří se v problematice vyznají a rádi své zkušenosti předají dál. Výhodou těchto videí je, že dost možná narazíte na někoho, kdo látku vysvětlí způsobem, který vašim dětem vyhovuje lépe než ten, kterým jim byla látka podaná ve škole. Do vyhledávače stačí napsat, jaká látka či předmět vás zajímá a z výsledků si jistě vyberete.
Vedle videí můžete na internetu také najít spoustu výukových a procvičujících materiálů, které mohou přípravu na písemky ozvláštnit a podat ji zábavnou formou. Zde doporučujeme například portál Škola s nadhledem, který nabízí nepřeberné množství online procvičování pro první i druhý stupeň základní školy a věnuje se základním předmětům od českého či anglického jazyka, přes matematiku až po prvouku, a to vše přehledně rozdělené do tematických okruhů.
Po celou dobu přípravy nezapomínejte také na přestávky. Nenuťte děti sedět u učení několik hodin v kuse. Nejen, že časem ztrácí míru soustředěnosti, mohou si také k učení vytvořit nechuť, která se dá jen těžko zvrátit. Dovolte dítěti během učení jít ven, pohrát si nebo jakkoli jinak “vypnout”. A pokud mu chybí motivace, zkuste nabídnout malé odměny za splněné úkoly či dobře zvládnuté zkoušení. Zmrzlina či oblíbená večeře je vždy dobrá volba.
Jak může pomoci Škola Populo
Na závěr bychom rádi podotkli, že důležité je nepřebírat zodpovědnost za učení na sebe. Příprava na písemky a učení je především povinnost vašich dětí. Vy, jako rodiče, můžete nabídnout pomocnou ruku, vysvětlit, vyzkoušet a podobně, hlavní zodpovědnost však musí zůstat na vašich dětech. Při vysvětlování také nezapomínejte na to, že děti vnímají svět jinak než vy. Je tedy dobré zvolit různé způsoby vysvětlování, snažit se vysvětlovat jednoduše a neztrácet trpělivost. I to může vaše dítě zbytečně stresovat a vytvářet v něm dojem, že není dost chytré či dobré, pokud problematiku nepochopí hned a napoprvé.
Rodiče však nejsou učitelé a nemůžeme tedy po vás chtít, abyste se jimi ze dne na den stali. Proto jsme ve Škole Populo naplno připraveni vašim dětem pomoci se všemi předměty základních škol, a to nejen s přípravou na písemky, ale i s průběžným doučováním problematických předmětů. Naši zkušení lektoři rychle poznají, jaký individuální přístup musí k vašemu dítěti zaujmout tak, aby pro něj bylo učení co nejméně náročné. Pro doučování vám nastaví individuální plán na míru vašim potřebám, který se však může v průběhu spolupráce měnit v závislosti na pokrocích vašeho dítěte. A to vše samozřejmě zvládneme také online z pohodlí vašeho domova.
Pokud byste tedy vaše děti rádi svěřili do rukou odborníků s mnohaletými zkušenostmi, neváhejte nás kontaktovat na našich webových stránkách. Rádi pomůžeme vám i vašim dětem, abyste závěr školního roku zvládli beze stresu a s úsměvem na tváři.
Autor:
Bc. Adéla Hronová