V České republice je oficiálně diagnostikováno přibližně 14 tisíc případů ADHD. Toto číslo však bude ve skutečnosti mnohonásobně vyšší. Také ve Škole Populo se stále častěji setkáváme s požadavkem na výuku žáků a studentů s diagnostikovaným syndromem ADHD. Jak pracujeme s těmito žáky a studenty ve Škole Populo a co to vlastně ADHD je?
Jak pracujeme s ADHD ve Škole Populo
Ve Škole Populo se v rámci mimoškolního vzdělávání zaměřujeme také na práci s žáky se specifickými poruchami učení a poruchami pozornosti, kam patří právě ADHD. Pro žáky a studenty s ADHD vybíráme takové lektory, kteří mají v této oblasti zkušenost a zajistí zcela individuální přístup. Aby bylo doučování co nejefektivnější, je lektorům taktéž k dispozici metodická podpora. Každé dítě s ADHD je jedinečné a vyžaduje speciální přístup k výuce. Ať už potřebuje během lekce pohyb, častější opakování učiva nebo vést výuku formou hry, naši lektoři jsou schopni upravit obsah každé lekce na míru a přizpůsobit se potřebám jednotlivce.
Vzhledem k tomu, že děti s ADHD bývají často osobnostmi s celou řadou koníčků a zájmů, velkou představivostí a mnoha originálními nápady, naši lektoři se přizpůsobují každému žákovi či studentovi zvlášť a nechávají tak vyniknout jejich silné stránky při procesu učení.
Má vaše dítě potíže s pozorností?
Co je to ADHD?
ADHD, neboli porucha pozornosti s hyperaktivitou (z anglického "attention deficit hyperactivity disorder") patří mezi hyperkinetické poruchy. Jedná se o neurovývojové onemocnění, tedy poruchu centrální nervové soustavy, která způsobuje nepozornost, hyperaktivitu a impulzivitu jedince.
Původ ADHD není jednoznačný, avšak podle studií se na jeho vzniku ze 75 % podílí dědičnost. Mezi další příčiny vzniku ADHD se řadí škodlivé vlivy v průběhu těhotenství a také komplikace při porodu či krátce po něm. Naopak důvody, které uslyšíte všude kolem, což je třeba nadměrné sledování televize a špatné zvládání výchovy dítěte, nejsou jako příčiny vzniku ADHD potvrzeny žádným dosavadním výzkumem.
Jaké jsou hlavní příznaky ADHD?
Příznaky ADHD se většinou objevují již v raném věku dítěte a velká část případů je diagnostikována ještě ve školním věku, tedy mezi 6 a 12 lety. Hlavními příznaky ADHD jsou potíže s pozorností a soustředěním, impulzivní a bezohledné jednání, neklid, bezmoc a frustrace. Pro stanovení diagnózy je nutné s dítětem navštívit dětského psychologa nebo psychiatra.
Všechny příznaky se ne vždy objevují najednou a souvisí také s pohlavím jedince, kdy chlapci bývají více impulzivní a dívky zase více nepozorné. Symptomy jsou dlouhodobou součástí života dítěte s ADHD, a můžeme je sledovat jak ve škole, tak i doma.
Rozdíly v projevu ADHD u dětí a dospělých
Jak již bylo řečeno, ADHD se projevuje většinou od raného dětství. Postihuje zhruba 6-9 % všech dětí a několikanásobně častěji je diagnostikována u chlapců, než-li u dívek.
Projevy ADHD u dětí
-
Dítě má potíže soustředit se, snadno jej lze vyrušit a poté mu delší dobu trvá, než se vrátí k původní činnosti. Často zapomíná nebo ztrácí věci.
-
Dítě nevydrží v klidu, vrtí se nebo si hraje s rukama, pobíhá, poskakuje a pořád mluví nebo vydává zvuky.
-
Dítě jedná neuváženě. Vykřikuje, skáče druhým do řeči a působí potíže v kolektivu. V jistých případech může způsobit sobě či druhým dokonce úraz.
Projevy ADHD u dospělých
Až dvě třetiny dětí s diagnostikovanou poruchou trpí ADHD i v adolescenci a zhruba polovině syndrom zůstane také v dospělosti. Dospívající a dospělí mívají potíže se soustředěním a dodržováním režimu. Spíše než hyperaktivita se v pozdějším věku objevují pocity vnitřního neklidu a nadále přetrvává impulzivita a porucha pozornosti. Problémy ve škole vystřídají problémy v zaměstnání, kdy jedinec s ADHD často mění zaměstnání, není schopen dodržovat stanovené termíny a následně se musí potýkat s pocity méněcennosti a selhání.
Ačkoliv ADHD nelze úplně vyléčit, tak pro děti i dospělé již v dnešní době existuje řešení, kterým je léčba. Ta může být buď terapeutická nebo farmaceutická, ideální je však kombinace obou dvou.
ADHD a školský systém v ČR
Děti s ADHD patří do kategorie vzdělávání dětí, žáků a studentů se speciálními vzdělávacími potřebami. Ředitel školy může se souhlasem krajského úřadu zřídit funkci asistenta pedagoga, na kterého dostane škola finanční příspěvek. Musí však vypracovat individuální vzdělávací program ve spolupráci s pedagogicko-psychologickou poradnou nebo speciálním pedagogickým centrem. Vzhledem k množství případů ADHD však české školy nestíhají reagovat přiměřeně a mnozí studenti s ADHD se proto v běžném vyučování trápí.
Pokud tedy chcete dopřát svému dítěti náležitou péči, věnujte se také mimoškolnímu vzdělávání. Ve Škole Populo se zaměřujeme na individuální výuku, tzn. jeden lektor vždy vyučuje pouze jednoho studenta. To je právě pro děti s ADHD tím nejefektivnějším způsobem učení. Naši lektoři mohou mimo jiné využít metodické podpory v oblasti specifických poruch učení a poruch pozornosti, aby byli schopni určit vhodný způsob práce s jednotlivými žáky. Vy tak budete mít jistotu, že má vaše dítě péči, kterou potřebuje.
Zdroje:
Wikipedia
Asociace dětské a dorostové psychiatrie
iDnes.cz
Zdravotnickydenik.cz
Autor:
Kateřina Hrbková