Závěr školního roku bývá pro děti i rodiče výjimečný – někdy radostný, jindy plný obav. Právě v těchto chvílích hraje role dospělých klíčovou roli. S blížícím se vysvědčením se u dětí často objevují silné emoce – radost, očekávání, ale i nejistota nebo strach. Zvlášť pokud se nedařilo podle představ. Co když nebude vysvědčení dost dobré? Co když rodiče zareagují hněvem, zklamáním, trestem? V takových chvílích je důležité si připomenout, že žádná známka není odrazem hodnoty dítěte jako člověka.
Očekávání rodičů: dobrý úmysl vs. tlak na dítě
Většina rodičů chce pro své dítě to nejlepší. Vysoké nároky často pramení z péče a touhy po dobré budoucnosti. Jenže právě to může dítě zatížit. Obzvlášť pokud se cítí, že selhalo – i když se snažilo.
Pozor na slova, která mohou bolet víc než samotná známka:
-
„Měl/a jsi na víc.“
Místo uznání za snahu dítě slyší, že zklamalo. Může v něm vyvolat pocit, že jeho úsilí nestačí, a že nikdy nebude dost dobré.
-
„Jak to, že Anička má samé jedničky a ty ne?“
Přenáší zodpovědnost za známky na další blízké osoby. V dítěti to může vyvolat stud, vinu a strach z reakce ostatních.
-
„Co na to řekne babička/tatínek?“
Dítě se přestává měřit samo se sebou, učí se pracovat pro uznání, ne pro sebe.
I dobře míněná poznámka může u dítěte vytvořit tlak, stud nebo ztrátu důvěry. Zkuste se na vysvědčení podívat jako na odraz školní cesty dítěte, se všemi jejími vrcholy i klopýtnutími. Podpora, bezpečí a pohoda dítěte by měly být důležitější než jakákoli známka.
Jak můžete své dítě podpořit
-
Přijměte ho takové, jaké je – nehodnoťte jen známky, ale i úsilí, zájmy, odvahu.
-
Buďte oporou, ne soudcem – místo „proč máš trojku?“ zkuste „jak ses v tomhle předmětu cítil? Jaký byl tvůj největší úspěch? Co můžeme udělat příští školní rok?“
-
Zajímejte se o celý školní rok, ne jen jeho závěr – Co dítě bavilo? Co mu šlo? Co ho trápilo? V čem se posunulo?
-
Mluvte o známkách jako o zpětné vazbě, ne rozsudku.
-
Oceňte snahu – každé zlepšení je úspěch.
Rady pro děti, které se vysvědčení bojí
-
Nejsi v tom sám. Strach z vysvědčení má mnoho dětí – a je v pořádku o něm mluvit.
-
Tvoje hodnota jako člověka se neměří jedničkami!
-
Mluv o tom – pokud máš strach z reakce doma, svěř se učiteli, školnímu psychologovi nebo někomu, komu důvěřuješ.
-
Zaměř se na to, co se ti podařilo. Ať už je to pokrok, snaha nebo nová dovednost.
-
Vysvědčení je jeden den – tvoje cesta je mnohem delší. 💙
Jak může pomoci Škola Populo?
Vysvědčení nemusí být jen hodnocením toho, co bylo – může být také příležitostí pro nový začátek. Právě v tomto období je dobrý čas se zamyslet, co by jim od září mohlo pomoci cítit se jistější a spokojenější. Individuální doučování pomůže dítěti začít nový školní rok s větším klidem, jistotou i motivací.
-
Individuální přístup – Jeden lektor, jeden student, žádný stres.
-
Certifikovaní lektoři – pomohou s pochopením, ale i s motivací a sebevědomím.
-
Prezenčně i online – přizpůsobte si doučování podle vašich potřeb.
- Zlepšení výsledků – 96 % našich studentů dosáhlo lepších známek.
Potřebujete pomoc s doučováním?
Nezapomeňte na zaslouženou oslavu
Vysvědčení není jen o známkách – je o celém školním roce, který dítě zvládlo. O všech ranních vstáváních, domácích úkolech, zkoušení, odvaze mluvit před třídou, o chvílích, kdy se něco povedlo i kdy to drhlo.
Právě za tu vytrvalost si každé dítě zaslouží uznání a oslavu. Nemusí jít o velké dárky, často stačí společně strávený čas – vyrazte na zmrzlinu výlet nebo do kina. I prosté „jsem na tebe hrdý/hrdá“ dítěti ukáže, že jeho hodnota není v číslech na papíře, ale v jeho úsilí, růstu a jedinečnosti.
Léto – příležitost jak nastartovat nový školní rok
Léto je především časem odpočinku a načerpání sil. Zároveň ale může být i příležitostí připravit se na nový školní rok – v klidu a bez stresu.
Pomoci vám může náš balíček Jak nezaspat start školního roku. Poskytneme vašemu dítěti potřebnou podporu, zopakujeme klíčové znalosti a pomůžeme mu nastartovat nový školní rok s jistotou a sebedůvěrou. Ať už se rozhodnete začít v létě, nebo až od září, jsme tady pro vás. 💙
Nechcete zaspat start nového školního roku?
Zdroj:
Sancedetem.cz
Vlastní zkušenosti
Autor:
Mgr. Eva Hynarová
Eva pochází z Opavy a ve Škole Populo se připojila k Marketingovému týmu. V Olomouci vystudovala Pedagogickou fakultu Univerzity Palackého a několik let se profesně věnovala zájmovému vzdělávání dětí jak na běžné, tak alternativní základní škole uplatňující principy Montessori pedagogiky. Ve volném čase se věnuje cestování, hudbě, cizím jazykům a jezdectví.