Již 487 rodičů si tento měsíc vybralo Školu Populo. Děkujeme ❤️. Zbývají poslední volná místa a konzultace ZDARMA.

Kontaktujte nás na +420 730 701 601
O nás
O nás Lektoři Zaměstnanci Metodické centrum Nezisková činnost
Doučování
Doučování Výuka jazyků Příprava na zkoušky Online výuka Prezenční výuka
Časté otázky Služby
Služby Vstupní testy Testování nanečisto Procvičování online Dárkové poukazy
Reference Ceník Galerie Blog Kariéra Kontakt
Úvod Blog Učení Vysvětlit učivo nestačí – dobrý učitel by měl být trochu i kouč

Vysvětlit učivo nestačí – dobrý učitel by měl být trochu i kouč

Vysvětlit učivo nestačí – dobrý učitel by měl být trochu i kouč
5. 3. 2024
Učení

Víte, jak to bývá na běžné vyučovací hodině – učitel vysvětlí učivo, zeptá se žáků, zda všemu porozuměli a následně jim zadá úkoly, na kterých si probrané učivo procvičí. Jenže, co když žák učivu rozumí, ale nevěří si, že ho dokáže adekvátně aplikovat?

S tímto fenoménem se pravidelně setkáváme téměř ve všech předmětech („Nevím, jestli dokážu narýsovat pravoúhlý trojúhelník.“ „Určitě nebudu umět na písemce vypočítat rovnice.“), velmi často se objevuje v souvislosti s jazyky („Určitě řeknu anglicky něco špatně a ostatní mi nebudou rozumět.“ „Co když si nevzpomenu na důležité slovíčko nebo použiji nesprávný čas?“).

V tuto chvíli už ani tak nejde o samotné učivo, ale o limitující přesvědčení. A protože přesvědčení bývají častokrát sebenaplňující, určitě je třeba jim věnovat pozornost a pracovat s nimi.

Neredukujeme vyučování jen na samotné probírání látky

Jakými kompetencemi disponuje dobrý učitel? Určitě dokáže srozumitelně vysvětlit učivo. Ve Škole Populo však vyučujeme způsobem, který také přispívá k navýšení sebedůvěry studentů. Dbáme na praktické uplatňování tohoto přístupu, protože díky němu dosahujeme skvělých výsledků.

Často stačí upřímná pochvala, ocenění snahy a výkonu studenta. Důraz klademe na spokojenost a pokrok studentů – nezaměřujeme se na chyby samotné, ale na nalezení způsobů, jak chybám předcházet.

Osvědčilo se nám, že bývá efektivní pracovat s předpokladem: „Neúspěch neexistuje, existuje jen zpětná vazba.“ Díky tomuto předpokladu vedeme žáky k tomu, aby se nedali odradit či demotivovat, když jim něco nevyjde podle jejich představ.
— Lektorka Bohdana B.

Konstruktivní práce s chybami

V rámci dalšího příkladu můžeme opět zmínit lekce cizích jazyků. Ve Škole Populo jsme si vypěstovali cit na to, kdy je poukázání na chyby a jejich následné opravení skutečně konstruktivní. Zjistili jsme totiž, že pokud například student angličtiny (zejména začátečník) dělá během konverzace mnoho chyb, bývá kontraproduktivní jej při každé chybě zastavovat.

Právě naopak, nejprve klademe důraz na to, aby se rozmluvil a aby mu při konverzaci nechyběla sebedůvěra (což bývá při učení se jazyku poměrně častou překážkou). Proto pečlivě vybíráme, na které chyby zaměříme pozornost, abychom žáky zbytečně nezabrzdili a na pokroku pracujeme postupně.

Uvažujete nad individuálním doučováním?
Ve Škole Populo se vám lektoři přizpůsobí na míru a po celou dobu lekcí se budou věnovat pouze vám. Získáte motivaci, sebedůvěru a také zpětnou vazbu po každé lekci.

Ke konstruktivním metodám patří také povzbuzení žáka, aby si chyby všiml a opravil sám (v případě, že se jedná o chyby z nepozornosti). Podle našich zkušeností může takový postup přispět k vylepšení pozornosti žáků.

Abychom žáky nezahltili učivem, dbáme na to, abychom si spolu s nimi plánovali obsah hodin tak, aby na sebe lekce logicky navazovaly. Učivu se věnujeme tak podrobně, jak to žák vyžaduje.

Záleží nám na kreativitě studentů

Při vyučování často stavíme na tom, co žáci už umí a zároveň povzbuzujeme jejich kreativitu. V praxi to může během jazykových lekcí vypadat například tak, že jim klademe otevřené otázky, díky nimž více přemýšlejí a zapojují tvořivost. Také pracujeme s různými materiály – může jít o klasická písemná cvičení (například doplňování slov do vět), barevné obrázky, které je třeba popsat a další.

Individuální přístup ve Škole Populo

Na závěr stačí už jen shrnout, že často nejde čistě o naučení látky, ale o překonání překážek, které učení a aplikací vědomostí brání. Proto je důležité, aby učitel žáka aktivně poslouchal, věnoval mu pozornost a vyučovací proces přizpůsobil jeho potřebám. Ve Škole Populo je to pro nás samozřejmost, a proto je takový postoj u nás každodenní praxí.

Zdroje:

Osobní zkušenosti lektora

Gordon Neufeld, Gabor Maté: Držte si své děti

Autor:

Mgr. Bohdana B.

Lektorka anglického jazyka ve Škole Populo

Bohdana je absolventkou Univerzity Mateje Bela v Banské Bystrici, kde vystudovala angličtinu v oboru Překladatelství a tlumočnictví v kombinaci s Filozofií. Ve Škole Populo působí od září 2023 jako lektorka anglického jazyka. K jejím zájmům patří procházky v přírodě, čtení knih a koučink, který ji ohromil díky absolvování dvou kurzů. Koučovací přístup využívá někdy i v rámci lekcí. Učí srdcem a vyučování vnímá jako spolupráci žáka a lektora na společném cíli. Odměnou je pro ni možnost přispět ke spokojenosti žáků a ukázat jim, že hodiny mohou být zábavné – právě proto pro ni učení představuje smysluplnou práci. Rada se podílí na pozitivních změnách, k nimž patří i podpora žáků a lidský přístup v rámci učení.

Pro bližší informace vyplňte nezávazný formulář
Zavolejte nám
Jsme právě u telefonu
Konzultace zdarma – Napište nám
Beru na vědomí zpracování osobních údajů.
V případě zájmu o doučování v jiných městech nás kontaktujte na tel. +420 730 701 601, případně formou e-mailu na [email protected].
Doučujeme také na Slovensku a v Anglii.
© 2024 Vzdělávací centrum Populo
Provozovatelem stránek Škola Populo je Vzdělávací centrum Populo, z. s. IČO: 06746551, se sídlem Horní lán 1257/45, Nová Ulice, 779 00 Olomouc Spisová značka: L 16433 vedená u Krajského soudu v Ostravě. Provozovatelem stránky https://www.skolapopulo.cz/testovani-nanecisto je společnost Antecellere, s.r.o., IČ: 05928354, sídlem Jindřišská 901/5, Nové Město (Praha 1), 110 00 Praha, spisová značka C 273177/MSPH vedená u Městského soudu v Praze.
Používáme cookies, abychom vám zajistili co možná nejsnadnější použití těchto webových stránek. Pokud budete nadále prohlížet naše stránky, předpokládáme, že s použitím cookies souhlasíte.