Zápis na školní rok 2025/2026 – přes 70 % míst máme obsazených! Vyberte si balíček a mějte jistotu, že se na vás v září dostane. Doučování přizpůsobíme školnímu rozvrhu i kroužkům.

'

Vysvětlit učivo nestačí – dobrý učitel by měl být trochu i kouč

Mgr. Bohdana B.
05. března 2024
Vysvětlit učivo nestačí – dobrý učitel by měl být trochu i kouč - Škola Populo

Víte, jak to bývá na běžné vyučovací hodině – učitel vysvětlí učivo, zeptá se žáků, zda všemu porozuměli a následně jim zadá úkoly, na kterých si probrané učivo procvičí. Jenže, co když žák učivu rozumí, ale nevěří si, že ho dokáže adekvátně aplikovat?

S tímto fenoménem se pravidelně setkáváme téměř ve všech předmětech („Nevím, jestli dokážu narýsovat pravoúhlý trojúhelník.“ „Určitě nebudu umět na písemce vypočítat rovnice.“), velmi často se objevuje v souvislosti s jazyky („Určitě řeknu anglicky něco špatně a ostatní mi nebudou rozumět.“ „Co když si nevzpomenu na důležité slovíčko nebo použiji nesprávný čas?“).

V tuto chvíli už ani tak nejde o samotné učivo, ale o limitující přesvědčení. A protože přesvědčení bývají častokrát sebenaplňující, určitě je třeba jim věnovat pozornost a pracovat s nimi.

Neredukujeme vyučování jen na samotné probírání látky

Jakými kompetencemi disponuje dobrý učitel? Určitě dokáže srozumitelně vysvětlit učivo. Ve Škole Populo však vyučujeme způsobem, který také přispívá k navýšení sebedůvěry studentů. Dbáme na praktické uplatňování tohoto přístupu, protože díky němu dosahujeme skvělých výsledků.

Často stačí upřímná pochvala, ocenění snahy a výkonu studenta. Důraz klademe na spokojenost a pokrok studentů – nezaměřujeme se na chyby samotné, ale na nalezení způsobů, jak chybám předcházet.

„Osvědčilo se nám, že bývá efektivní pracovat s předpokladem: „Neúspěch neexistuje, existuje jen zpětná vazba.“ Díky tomuto předpokladu vedeme žáky k tomu, aby se nedali odradit či demotivovat, když jim něco nevyjde podle jejich představ. “
— Lektorka Bohdana B.

Konstruktivní práce s chybami

V rámci dalšího příkladu můžeme opět zmínit lekce cizích jazyků. Ve Škole Populo jsme si vypěstovali cit na to, kdy je poukázání na chyby a jejich následné opravení skutečně konstruktivní. Zjistili jsme totiž, že pokud například student angličtiny (zejména začátečník) dělá během konverzace mnoho chyb, bývá kontraproduktivní jej při každé chybě zastavovat.

Právě naopak, nejprve klademe důraz na to, aby se rozmluvil a aby mu při konverzaci nechyběla sebedůvěra (což bývá při učení se jazyku poměrně častou překážkou). Proto pečlivě vybíráme, na které chyby zaměříme pozornost, abychom žáky zbytečně nezabrzdili a na pokroku pracujeme postupně.

Uvažujete nad individuálním doučováním?

Ve Škole Populo se vám lektoři přizpůsobí na míru a po celou dobu lekcí se budou věnovat pouze vám. Získáte motivaci, sebedůvěru a také zpětnou vazbu po každé lekci.

Ke konstruktivním metodám patří také povzbuzení žáka, aby si chyby všiml a opravil sám (v případě, že se jedná o chyby z nepozornosti). Podle našich zkušeností může takový postup přispět k vylepšení pozornosti žáků.

Abychom žáky nezahltili učivem, dbáme na to, abychom si spolu s nimi plánovali obsah hodin tak, aby na sebe lekce logicky navazovaly. Učivu se věnujeme tak podrobně, jak to žák vyžaduje.

Záleží nám na kreativitě studentů

Při vyučování často stavíme na tom, co žáci už umí a zároveň povzbuzujeme jejich kreativitu. V praxi to může během jazykových lekcí vypadat například tak, že jim klademe otevřené otázky, díky nimž více přemýšlejí a zapojují tvořivost. Také pracujeme s různými materiály – může jít o klasická písemná cvičení (například doplňování slov do vět), barevné obrázky, které je třeba popsat a další.

Vysvětlit učivo nestačí – dobrý učitel by měl být trochu i kouč - Škola Populo

Na závěr stačí už jen shrnout, že často nejde čistě o naučení látky, ale o překonání překážek, které učení a aplikací vědomostí brání. Proto je důležité, aby učitel žáka aktivně poslouchal, věnoval mu pozornost a vyučovací proces přizpůsobil jeho potřebám. Ve Škole Populo je to pro nás samozřejmost, a proto je takový postoj u nás každodenní praxí.

Přečtěte si, jak mohou rodiče účinně vyjádřit podporu svým dětem a posílit rodinné vztahy.

Zdroje:

Osobní zkušenosti lektora

Gordon Neufeld, Gabor Maté: Držte si své děti

Autor článku:

Mgr. Bohdana B.

Podobné články

Přečtěte si naše podobné články.

Revize RVP 2025: Co čeká děti, rodiče i školy a jak se připravit

V českém školství právě probíhá největší změna za posledních dvacet let. Revize rámcových vzdělávacích programů (RVP) upravuje, co a jak se děti ve školách učí – a tím se přímo dotýká i rodin a domácího zázemí. Mnoho rodičů vnímá vzdělávací reformy jako něco vzdáleného, složitého nebo nejasného. Tento článek přináší…

Vysvědčení bez stresu – jak zvládnout závěr školního roku

Závěr školního roku bývá pro děti i rodiče výjimečný – někdy radostný, jindy plný obav. Právě v těchto chvílích hraje role dospělých klíčovou roli. S blížícím se vysvědčením se u dětí často objevují silné emoce – radost, očekávání, ale i nejistota nebo strach. Zvlášť pokud se nedařilo podle představ. Co…

Pololetní vysvědčení: Jaký má význam a jak z něj vytěžit maximum?

Pololetní vysvědčení je pro studenty i rodiče klíčovým momentem školního roku. Ukazuje nejen aktuální výsledky, ale především odráží snahu, přístup k učení a možnosti ke zlepšení. Někteří ho berou jako potvrzení svého úsilí, jiní v něm vidí varovný signál, že je třeba něco změnit. Ať už jste na něj pyšní,…